VaultSafeUall

Monday 26 September 2011

CADANGAN KJ AMAT WAJAR

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludddin atau KJ mencadangkan supaya perlembagaan persekutuan dipinda untuk membolehkan Kelantan menjalankan hukum hudud.

Cadangan ini nampak tak lojik tetapi praktikal kerana bila ia dipinda, Nik Aziz tidak dapat menyalahkan orang lain lagi untuk tidak melaksanakan hukum hudud. Sekarang dia menyalahkan Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak mahu hudud. Dahulu dia menyalahkan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kita mahu lihat bila Kelantan dibenarkan buat hudud, adakah dia akan jalankan hudud di Kelantan kerana DAP rakan kongsi PAS marah kepada Nik Aziz. Nik Aziz menuduh DAP takut kepada hantu sedangkan hudud itu untuk orang Islam sahaja.

MCA dan Gerakan mahu keluar dari BN jika BN sokong hudud. Maknaya semua parti bukan Islam akan tidak bersama BN dan PAS. Ini boleh menyebabkan kerusi Melayu di parlimen akan bertambah kerana MCA dan Gerakan tiada lagi dalam BN sedangkan MCA dan Gerakan menang di kerusi kawasan majoriti Melayu.

PAS memerangkap UMNO dalam isu hudud. Hudud adalah hukum Allah. Jadi jangan sampai pemimpin UMNO menolak hudud kerana menolak hudud maknanya menolak hukum Allah. Cuma penjelasan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi bahawa hulum hudud belum boleh dilaksanakan di Malaysia kerana negara berbilang kaum  memang boleh diterima. Ini bermakna bukannya UMNO menolak hudud cuma belum sesuai dijalankan di Malaysia.

Beranikah Najib melaksanakan cadangan KJ? Jika perlembagaan persekutuan dipinda, Kelantan masih tidak jalankan hudud, ini bermakna PAS tunduk kepada DAP seperti mana di Kedah penutupan pusat hiburan di bulan Ramadhan telah menerima bangkangan DAP.

Nik Aziz kata hukum hudud untuk orang Islam sahaja. Kenapa DAP, MCA, Gerakan takut kepada hukum hudud? Adakah ahli DAP, MCA, Gerakan yang ramai lakukan jenayah di Malaysia ini yang menyebabkan mereka takut kepada hudud seperti takut kepada hantu?

No comments:

Post a Comment