VaultSafeUall

Sunday 4 September 2011

MENTERI AMARAN TAKUT PADA MAT SABU?


Kerajaan tidak boleh terperangkap dalam mengenakan tindakan ke atas Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu berhubung kenyataan menghina pejuang kemerdekaan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, sebarang tindakan ke atas Mat Sabu akan diambil mengikut lunas undang-undang dan perlu mengelak sehinggakan mendatangkan simpati kepada beliau.

"Apa jua tindakan yang kita ambil mestilah mengikut keadaan dan suasana serta pertimbangan tuan punya badan (Mat Sabu) yang melakukannya (membuat kenyataan)," katanya selepas menghadiri sambutan Rumah Terbuka Perdana Menteri dan Jemaah Menteri di Seri Perdana di Putrajaya kelmarin..

Hishammuddin percaya apa yang disebut oleh Mat Sabu itu adalah satu provokasi politik yang lahir daripada pemikiran sempit dan bertujuan untuk melihat reaksi kerajaan.

Begitu pun kata beliau, Mat Sabu tidak wajar menyentuh mengenai perjuangan tokoh kemerdekaan sehingga mendatangkan rasa marah dan meluat orang ramai yang sedar mengenai kebenaran sejarah.

"Kalau orang lain boleh berasa marah, bayangkan keadaan saya sendiri sebagai cucu kepada Dato' Onn Jaafar serta seluruh ahli keluarga Tunku Abdul Rahman?" soalnya.

Ulasan saya, kalau Hishamuddin takut pada Mat Sabu tak payahlah jadi Menteri Dalam Negeri. Lebih baik jadi Menteri Hal Ehwal Wanita. Mat Sabu kata Mat Indera adalah hero sebenar bukannya polis Bukit Kepong yang dibakar oleh Bintang Tiga yang disertai Mat Indera. Kenapa hishamuddin kata kerajaan tidak boleh terperangkap dalam mengenakan tindakan ke atas Mat Sabu?

Tangkaplah Mat Sabu dan dakwa dia atas menghasut rakyat menyokong perjuangan komunis. Mat Sabu ini bebal. Komunis sudah jatuh di Rusia dan China tetapi dia masih agungkan perjuangan komunis. Mat Sabu merestui Bintang Tiga membunuh ramai orang Melayu. Nasib baik dia tak duduk di zaman Bintang Tiga, jika tidak Mat Sabu sertai Bintang Tiga bersama Mat Indera.

HIshamuddin amat mengecewakan orang Melayu. Macam mana perwakilan UMNO boleh memilihnya sebagai Naib Presiden UMNO? Semasa dia jadi Ketua Pemuda UMNO, dia minta maaf dengan bukan Melayu kerana menghulur keris. Nampak sangat Hishamuddin takut kepada MCA dan MIC? Orang macam ini layak ke jadi menteri yang nak bela nasib orang Melayu? Bila The Star siar babi jadi hidangan bulan puasa, Hishamuddin takut nak gantung permit akhbar MCA itu. *atutnya gantunglah permit the Star selama sebulan supaya The Star sengsara tak dapat iklan.

Bila Mat Sabu buat kenyataan yang menyinggung ahli keluarga anggota polis yang terkorban dalam Peristiwa Bukit Kepong, Hishamuddin kata jangan terperangkap.Nampak sangat Hishamuddin ini pengecut. Lebih baik dia letak jawatan kerana dia tak layak jadi menteri.

No comments:

Post a Comment