VaultSafeUall

Thursday 29 September 2011

UMAT ISLAM TAK AKAN PEROLEHI SEMULA KUASA BILA HILANG KUASA

Umat Islam di negara ini akan kehilangan kuasa dan tidak akan memperolehnya semula jika mereka terus berpecah sesama sendiri.


Justeru Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyeru umat Islam mengutamakan sifat amanah, integriti, profesional dan berpandangan jauh seperti yang diajar oleh al-Quran.

"Umat Islam juga tidak sewajarnya menggunakan Islam bagi tujuan politik tetapi menggunakan politik untuk Islam dalam menguatkan Islam di luar wadah politik," katanya ketika berucap pada majlis Tilawah al-Quran Peringkat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Kali Ke-62 di sini hari ini.

Hadir sama Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin.

Jelas Ahmad Zahid, kesan daripada perpecahan tersebut sememangnya telah berlaku dalam kalangan masyarakat seperti azan tidak lagi dibenar berkumandang di luar masjid.

Katanya, kajian seorang orientalis berbangsa Belanda terhadap sosiologi umat Islam di rantau nusantara ini mendapati golongan tersebut mustahil dipecahkan dari luar tetapi rapuh dari dalam.

"Al-Quran adalah sumber panduan untuk mendidik kita bagi mengutamakan kepentingan ummah dan bukan mengutamakan kepentingan kelompok, jauh daripada mencetuskan asabiyah dalam kalangan kita," ujarnya.

Pada majlis itu, wakil Tentera Darat muncul johan setelah kedua-dua qari dan qariah pasukan tersebut, Koperal Muhamad Hasan Basri Ahmad dan Kapten Salha Shakila Alang Hashim muncul johan kategori masing-masing.

Johan kedua-dua kategori tersebut menerima wang tunai bernilai RM5,000, pakej menunaikan haji, piala pusingan, al-Quran digital serta sijil penyertaan.

No comments:

Post a Comment