VaultSafeUall

Sunday 18 December 2011

PENSWASTAAN PENUHKAN KOCEK INDIVIDU




 Ketika berucap pada majlis forum bertajuk Waqaf: Mendefinisikan semula kemakmuran dan pertumbuhan baru-baru ini, Tan Sri Muhammad Ali Hashim berkata, Wakaf Korporat merupakan cara terbaik untuk mengelakkan berlakunya 'rompakan' duit rakyat melalui penswastaan.

Katanya, penswastaan cara Barat hanya memenuhkan kocek individu tertentu dan akhirnya mereka boleh menarik balik pegangan pada bila-bila masa hingga menyebabkan syarikat tertentu mengalami masalah.

"Penyelesaian terbaik adalah Wakaf Korporat, dengan cara ini aset syarikat akan kekal dan mampu diuruskan dengan amanah oleh individu yang dilantik untuk menguruskannya
.
"Ekonomi cara Islam sangat stabil berbanding ekonomi yang diperkenalkan oleh Barat. Contohnya kesan negatif ekonomi kapitalis Barat boleh dilihat menerusi pergolakan di Timur Tengah dan juga krisis hutang di Eropah.

"Setiap pengurusan ekonomi tetap mempunyai risiko tetapi melalui Wakaf Korporat risikonya lebih rendah kerana tidak melibatkan kepentingan individu,'' katanya.

Muhammad Ali berkata, Wakaf Korporat mula diterima kerana dilihat mampu menyelesaikan banyak masalah terutamanya melibatkan kebocoran hak milik Melayu dan Islam apabila diswastakan cara Barat.
"Usaha telah dilakukan untuk mewujudkan semula cara ekonomi Islam berkenaan dan terpulang kepada semua untuk menilai dan menyokongnya,'' jelasnya.


Apa yang dikata oleh bekas CEO Johor Corp ini memang benar kerana ternyata semua usahawan yang dapat peluang penswastaan di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad  hanya memenuhkan kocek peribadi sahaja.

Contoh yang jelas, Tan Sri Nazmi Salleh yang dapat penswastaan Mara Holding Sdn Bhd membuat duit dengan begitu mudah menjual asset seperti ladang kelapa sawit yang menjadi kebanggaan MARA sebelum ini. Kalau jual kepada orang Melayu tak apa. Ini dijual kepada orang Cina.

Ketua Pengarah MARA, Datuk Ibrahim Ahmad belum dapat dihubungi untuk pengesahan benarkah Nazmi enggan membayar hutang MARA sebanyak RM40 juta.

Duit RM40 juta bukannya sedikit. Kita nak dapat pinjaman MARA bukannya mudah tetapi Nazmi senang-senang enggan jelaskan hutang MARA. Inikah usahawan Melayu yang perlu dibanggakan?

No comments:

Post a Comment