VaultSafeUall

Monday 28 November 2011

ISU WASATIYYAH DALAM USUL AGAMA


 Isu wasatiyyah, isu hukum hudud, seks bebas, perpaduan dijangka menjadi isu utama yang akan disentuh dalam usul agama yang akan dibahaskan pada perhimpunan agung Umno Rabu depan.

Menurut Ahli Jawatankuasa Biro Agama UMNO Pahang, Syed Ibrahim Syed Ahmad, semua ahli Umno perlu faham apa makna wasatiyyah.

Katanya, watassiyah perlu dijadikan petunjuk kepada rakyat Malaysia betepa kesederhaan amat diperlukan kepada kita semua agar kelangsungan pembangunan ummah dapat diteruskan dengan penuh harmoni dan jaya.

"PAS mengungkit kembali isu hukum hudud yang menimbulkan pertelingkahan dengan DAP. Maka konsep wasatiyyah (kesederhanaan) perlu dijelaskan di mana hukum hudud hanya sebahagian dari hukum hakam yang telah disyariatkan Allah," katanya.

Beliau yang juga ADUN Kerdau mengucapkan tahniah kepada kerajaan yang mampu menangani isu seks bebas (seksualiti merdeka).

"Isu ini membuktikan bahawa Umno bukan sahaja tidak menerima apa yang dibawa oleh Ambiga bahkan dapat membuktikan tohmahan Pas bahawa Umno adalah punca segala-galanya dalam isui seks bebas adalah terpesong," katanya.

Sementara itu Timbalan Pengerusi Biro Agama Umno Selangor, Datuk Zainal Abidin  Sarkom berkata punca perpaduan yang lemah di kalangan umat Islam yang menyebabkan agama lain cuba menyebar agama mereka di kalangan orang Islam.

Katanya, perpaduan di kalangan umat Islam semakin teruk sehingga perbuatan fitnah,syak wasangka,  adu domba, khianat, hasad dengki di kalangan mereka sudah menjadi satu lumrah.

"Bila keadaan ini berlaku maka umat Islam mengajak orang luar bersahabat dan ini berlaku di zaman kejatuhan kerajaan Othmaniah dan Palestine.

"Bila musuh dijadikan sahabat, maka akhirnya umat Islam terlepas satu negeri di Palestine," katanya yang mahu ahli Umno mengambil ikhtibar dari kejatuhan kerajaan Palestine.

Bekas Setiausaha Kerja Umno Bahagian Cheras, Syed Abdullah Syed Ibrahim berkata tiada makna apa sahaja usul dibincang dalam perhimpunan agung Umno kalau semata-mata mahu mengampu pucuk pimpinan.

"Para pembahas berucap tanpa ilmu, emosi dan perjuangan mereka tidak jelas yang menyebabkan matlamat parti menjadi kabur," katanbya yang kesal dengan sikap perwakilan yang datang ke Kuala Lumpur bukannya untuk serius berbahas sebaliknya datang makan angin di mana di malam hari mereka memenuhi pusat dangdut dan karaoke.

Bagi bekas Ketua Angkatan Muda PKR Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar, PAS tidak serius mahu melaksanakan hukum hudud. Bila tiba pilihan raya baru timbul hukum hudud sedangkan PAS sudah lama diberi peluang memerintah Kelantan tetapi mereka tidak laksanakannya.

"Yang lucunya hukum hudud Kelantan tidak sama dengan hukum hudud Terengganu. Maknya bila Pakatan Rakyat menang, 14 negeri mempunyai 14 hukum hudud yang berbeza yang memeningkan kepala umat Islam," katanya.

No comments:

Post a Comment